Volkswagen was vorig jaar het best verkochte merk. De Duitse autoproducent, met een marktaandeel van 10,2 procent, verkocht in totaal 49.278 auto’s. Toyota bezette de tweede plek met een marktaandeel van 8,5 procent, gevolgd door Peugeot (8,2 procent) en Ford (8,15 procent). Opel had 7,4 procent van de markt in handen, waarmee het de vijfde plek bezette.
De vijf populairste modellen waren de Volkswagen Polo, de Peugeot 107, de VW Golf, de Toyota Aygo en de Ford Fiesta.
Tevreden
Peter Janssen, directeur van RAI Vereniging is tevreden met de verkoopcijfers: ,,Gelukkig laten we de barre tijden van 2009 achter ons en kunnen we ons met dit getal weer gaan richten op de toekomst.” In dat crisisjaar kelderden de autoverkopen in Nederland met ruim een vijfde tot 387.699 stuks. Het jaar daarvoor werden nog bijna 500.000 nieuwe auto’s aan de man gebracht.
Het herstel van het afgelopen jaar is grotendeels te danken aan maatregelen van de overheid om de verkoop van kleine zuinige auto’s te stimuleren. Vooral het schrappen van de wegenbelasting en de aankoopbelasting BPM voor zuinige kleine auto’s gaven een impuls aan de verkopen. Maar ook het toegenomen consumentenvertrouwen en een inhaalslag op de zakelijke markt droegen bij aan de verkoopspurt.
Bovag verwacht dat de autoverkopen dit jaar op 480.000 uitkomen, ongeveer gelijk aan 2010. ,,We verwachten een stabilisatie van de verkopen. Wat we gezien hebben is dat de markt is aangetrokken door fiscale stimuleringsmaatregelen. Maar we hebben het idee dat daar de groei nu een beetje uit is'', aldus een woordvoerder van Bovag.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl